To Feel at Home,Stay at Home

To Feel at Home,Stay at Home

Thursday 2 March 2017

Pengurusan Homestay/Guest House (TIPS TO BE SUCCESSFULL HOSTING)

Masuk Mac 2017 ni genap 5 bulan saya running home to stay / guest house. Pelbagai ragam pelanggan dah jumpa.Tapi Alhamdulilah tak pernah lagi jumpa pelanggan-pelanggan yang terlalu demand atau cerewet. Setakat ni masalah kecil-kecil dapat ditempuh dengan senyuman. Cuma tak tahu apa yang akan jadi masa akan datang, jauh lagi perjalanan.

Itu sebab dalam menerima sebarang penempahan, saya amat berhati-hati, bukan sebarang terima ye tetamu guest house saya. Ini semua atas faktor keselamatan untuk kedua-dua belah pihak. Macam kita nak sewakan rumah untuk long term dah tentu-tentu kita selidik latar belakang kan sebelum teruskan penyewaan, macam tu jugalah saya cuba screening bakal tetamu sebelum menerima tempahan.

Untuk pengalaman yang sangatlah cetek dan seciput dalam bidang ni, walaupun dulu-dulu  pernah jadi student Hotel Management, saya cuba kongsikan apa yang dipelajari dengan pengalaman yang ada.Berikut adalah antara tabiat sebagai “HOST” guest house/homestay yang perlu ada sekiranya ingin berjaya dalam bidang ni. Saya tak kata saya dah berjaya, tapi saya cuba jadikan panduan ini untuk rujukan saya sendiri yang kekadang blur juga apa nak buat.

1.Anggap ‘Short-Term Vacation Guest House’ anda sebagai satu bisnes yang serius bukan sekadar hobi dipinggiran sahaja.

Pastikan anda mempunyai strategi pemasaran, faham tentang demografi bakal tetamu anda.Anggap bakal tetamu anda sebagai satu aset yang amat berharga kerana mereka memainkan peranan penting dalam industri ini. Tetamu kita wajar dihormati dan keperluan mereka wajar dipenuhi sekiranya mampu dalam memastikan kepuasan mereka terhadap perkhidmatan yang diberi.  Ingat ye, kita mudahkan orang inshaAllah kita akan diberi kemudahan juga sekiranya ada terkucil dimana-mana.

Demografi & Target Pelanggan hat ni panjang lebar nak diperincikan… boleh study ye.Next time kita story. 

2. Mempunyai matlamat yang jelas

Menurut Jeff Haden, ‘Average success is often based on setting average goals’
Host yang mempunyai tempahan yang konsisten adalah host yang mempunyai perancangan yang rapi terhadap matlamat yang ingin dicapai. Mereka jelas dengan rancangan yang disusun, target mingguan,bulanan dan tahunan telah dirancang rapi untuk diselaraskan dengan aktiviti pemasaran yang efektif.

Mereka juga mempunyai matlamat untuk mengembangkan bisnes yang ada dan sedaya upaya menggunakan kepakaran yang ada untuk meluaskan pangaruh mereka.

3. Hormat dan layan tetamu dengan sepenuh jiwa raga dan penuh keikhlasan.

Hubungan yang tercipta bukan sekadar antara pemilik dan penyewa, malah hubungan yang ada mungkin bertukar menjadi persahabatan.Tetamu tidak wajar dibeza-bezakan mengikut pangkat dan darjat.Layanlah semua tetamu kita sama rata kerana dalam industri ini tiada perbezaan taraf kerana  harga yang dibayar adalah untuk perkhidmatan yang sama.

4. Respon anda terhadap pertanyaan bakal tetamu.

Pelanggan sekarang memerlukan maklum balas yang cepat dan tepat.Sebarang pertanyaan sama ada secara online / offline perlu dijawab segera. Ramai pesaing2 diluar  bagaikan jerung yang bila-bila masa boleh sambar bakal tetamu kita. Pasaran luas tapi target pasaran terhad maka bertindak lah cepat jika terdapat sebarang pertanyaan dari bakal tetamu.Sekiranya tindak balas diterima serta merta, ia akan mewujudkan persepsi positif di dalam minda bakal tetamu terhadap perkhidmatan yang bakal mereka terima.

5. Layanan terhadap staf

Anggap staf juga sebagai aset anda, lagi-lagi staf yang boleh membantu anda tanpa mengira masa dan wang ringgit.Layanlah sewajarnya kerana mereka adalah pendokong utama perniagaan anda.
Jangan takut staf ambil kesempatan, kalau staf problem kita boleh biarkan je dia pergi, tapi kalau staf yang tidak mendatangkan sebarang masalah bahkan amat membantu sayang sangat kalau kita biarkan mereka ucapkan selamat tinggal.

6. Pemasaran yang bijaksana

Fasiliti terbaik, rumah terbaik, host terbaik tidak berbaloi jika tuan rumah tidak hebahkan segala kebaikan tu. Maka faktor pemasaran amat penting. Kalau nak cerita bab ni, memang panjang lebar.Gunakan pelbagai channel yang ada jangan harapkan satu sumber sahaja.ONLINE/OFFLINE kasi redah, lagi-lagi yang baru nak up. Bisnes belum running tapi baru rancang tak salah kalau nak hebohkan dulu, itu namanya agenda pemasaran.Kita nak seramai yang boleh tahu kewujudan bisnes kita.So, jangan kedekut nak keluarkan kos pemasaran kalau nak sales yang diidamkan.

Banyak nak cerita bab ni, nanti kita buka bab lain.Banyak juga yang tak hadam lagi.Banyak juga yang perlu saya pelajari.Jom sama-sama kita study bab ni.Inilah bab yang penting dalam mana-mana bisnes yang wujud dalam muka bumi ni.

Sentiasa up-to-date dengan teknologi terkini.Google sahaja, study, mentor online pun banyak,jurnal online melambak, info online dihujung jari, so itu bukan alasan.

 7.Kongsi maklumat kawasan anda kepada umum

Selalunya, Travelers mahu maklumat mengenai destinasi mereka. Maka,rajin-rajinlah share info. maklumat semasa dalam Social Media anda. Tunjukkan bahawa anda sentiasa mempunyai info maklumat apa yang ada disekitar kawasan hosting anda.

2 comments:

  1. Congrat MAMA HOME2STAY MUSLIM - MELAKA for sharing yr success story. The result actually can be seen now in Gabungan Homestay-Homestay Negeri Melaka(GH2NM)grp, where MAMA HOME2STAY MUSLIM - MELAKA always lead in terms of nos of customers shared to the grp in 2 consequtive terms. Semoga terus maju.. zahan zainal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Tuan Zahan & members yg sangat supportive.

      Delete

Mengapakah hotel/homestay/guest house menetapkan waktu masuk (Check in time) 2/3 pm dan waktu keluar (Check out time) pada 12 noon?

- Jika anda membuat tempahan bilik, satu perjanjian/akad telah terlaksana yg mana anda telah dimaklumkan awal mengenai perkara ini. (That p...